Zapewne nie raz słyszałeś opinie, że blogi to przeżytek, że teraz tylko social media itd. Czy rzeczywiście pisanie bloga nie ma dziś racji bytu? Czy Instagram i inne media spełniają taką samą rolę? Czas rozwiać parę niejasności i przekonać Cię, że blog da Ci możliwości, których nie zapewnią Ci portale społecznościowe.
**Co daje pisanie bloga?**Jeśli prowadzić własną firmę kosmetyczną, masz gabinet, usługi szkoleniowe itp. dobrze stworzony blog może zastąpić Ci profesjonalną stronę internetową. No tak – powiesz – ale kto dziś przejmuje się stroną mając profil na Facebooku i tysiące obserwujących? I tu kryje się pierwsza pułapka. Być może doświadczyłeś momentów, w których FB czy Instagram zaliczył awarię i nagle przestał działać? Co czułeś? Strach o wszystkie zamieszczone treści, o utratę potencjalnej bazę klientów itd.? Blogosfera nie dostarczy Ci raczej takich emocji. Ale do rzeczy. Dlaczego warto pisać bloga?
1.Treści na blogach żyją dłużejZadaj sobie pytanie – jak wiele postów w social mediach naprawdę czytasz? Tak od początku do końca. Większość z nas po prostu scrolluje to, co widzi na ekranach monitorów czy smartfonów i bardzo rzadko zatrzymuje się dłużej na jakimś wpisie. Po 2-3 dniach wpis całkowicie ginie w zalewie innych. Tak samo dzieje się z treściami, które ty udostępniasz. A przecież starasz się, by Twoje posty niosły jakąś wartość, zachęcały do odwiedzenia Twojego salonu, sklepu czy firmy. Tymczasem teksty blogowe możesz dalej wykorzystywać, odświeżać, przekształcać. Dodatkowa zaleta jest taka, że Google lubi wartościowe treści i dzięki temu blog dobrze się pozycjonuje.
***2. Facebook (i nie tylko) ogranicza zasięgi.***W zasadzie każdy, kto prowadzi firmowe konto na portalach społecznościowych dłużej niż kilka tygodni widzi, że dotarcie do szerszego grona obserwatorów wymaga nakładów finansowych. Tak, dobrze czytasz, nie wszyscy Twoi obserwujący widzą to, co publikujesz. Facebook np. wyświetla treści tylko niewielkiemu procentowi fanów Twojego profilu. Za resztę musisz zapłacić.
3. Google lubi blogiWspomniałam już o tym wyżej, ale przypomnę – dzięki pisaniu bloga możesz znaleźć się całkiem wysoko w wyszukiwarkach. Oczywiście trzeba mieć dobry pomysł na treści, stosować się do pewnych zasad technicznych i być systematycznym. Pamiętaj, że Twój blog to nie tablica reklamowa, a narzędzie to tworzenia relacji z odbiorcami. Jeśli nie czujesz się siłach, by samodzielnie tworzyć teksty, poszukaj copywritera, najlepiej takiego, który zna Twoją branżę.
4. Tworzysz wizerunek ekspertaPisząc wartościowe treści sprawiasz, że ludzie zaczynają postrzegać Cię jako specjalistę w Twojej dziedzinie. Wyróżniasz się wiedzą, edukujesz, pomagasz rozwiązywać problemy. Pokazujesz, że znasz się na tym, co robisz. I, co ważne, Twoje treści nie znikają.
5. Blog nie jest bardziej czasochłonnyCzęsto słyszę, że ktoś nie ma czasu na pisanie i wystarczy mu profil na portalach społecznościowych. Tyle, że tam też nie bardzo ma czas dodawać treści, więc jeszcze w lipcu po wejściu na profil widzimy życzenia wielkanocne. Tymczasem, jeśli nasze posty na Facebooku i innych tego typu mediach nie pojawiają się z odpowiednia częstotliwością, to algorytmy zwyczajnie o nas zapominają. Blog natomiast pozostaje. Warto więc zastanowić się, czy nie lepiej przygotować jeden sensowy artykuł w tygodniu i zamieszczać go na blogu, zamiast na siłę szukać treści na posty i posiłkować się zdjęciami kotków czy rysunkami jednorożców (byle by tylko coś tam wrzucić). Tym bardziej, że treści z artykułu możesz potem wykorzystać właśnie w social mediach.
To tylko kilka z wielu powodów, dla których warto rozważyć posiadanie bloga. Pamiętaj, że blog to Twoje miejsce w Internecie, to Ty decydujesz tu co i w jaki sposób pisać. Dzięki niemu możesz poznawać ludzi, dzielić się doświadczeniami, a także budować bazę mailingową, która pozwoli Ci utrzymać kontakt z klientami nawet jeśli wszystkie social media ogłoszą nagle globalną awarię.
Tekst: Marta Zielińska, copywriter – kosmetolog, www.dajeslowa.pl