Właśnie tym ostatnim chcielibyśmy się z Tobą podzielić. Ten artykuł rozpocznie cykl, w którym podzieliśmy się z Tobą naszą wiedzą oraz doświadczeniem. Podzielimy się nie tylko, naszym zdaniem, skutecznymi sposobami na rozwój Twojej działalności, ale doradzimy czego za wszelką cenę unikać, jakimi ścieżkami podążać oraz jakich przeszkód w tej branży możesz się spodziewać.
Zacznij od pytań dlaczego i co
Dlaczego chcę otworzyć gabinet kosmetyczny? Co dokładnie zaważyło o podjęciu takiej, a nie innej decyzji. Dlaczego chcę prowadzić działalność w konkretnym miejscu o danej specyfice? Pytań zaczynających się od dlaczego lub co może być więcej. Warto jednak w pierwszej kolejności przygotować zarys biznesplanu, w którym w punktach wyszczególnisz najważniejsze aspekty działania Twojego gabinetu. Naszym zdaniem, im więcej konkretów tym lepiej. Wybraliśmy te pytania, na które koniecznie musisz sobie odpowiedzieć jeszcze przed złożeniem wniosku o założenie działalności:
- Określ grupę docelową klientów w miejscu, w którym planujesz lub prowadzisz już swój gabinet. Pamiętaj o tzw. prospectingu oraz badaniu potrzeb rynku w miejscu prowadzenia salonu. Prospecting to nic innego jak po prostu szukanie klientów. Możesz oprzeć swój biznes na stałych klientach, ale warto pamiętać o tych nowych, „z ulicy”, dzięki którym Twój gabinet będzie się stale rozwijał.
- Jakiej szacunkowo średniej liczby klientów mogę się spodziewać na początku mojej działalności?
- Jaki rodzaj działalności mnie najbardziej interesuje? Czy chcę być płatnikiem VAT? Jeśli nie, to jaki sposób rozliczania będzie dla mojego gabinetu najkorzystniejszy?
- Czy dysponuję wystarczającą ilością środków na otwarcie własnej działalności i reklamę? Jeśli nie, to gdzie mogę szukać funduszy czy dofinansowania? (O tym w kolejnym artykule: link …)
- Czy chcę się skoncentrować na wyspecjalizowaniu w konkretnych zabiegach, czy może zależy mi na ogólnej działalności? Naszym zdaniem to kluczowe pytanie
- Jak prezentuje się dostępność lokali na nasz gabinet kosmetyczny i najważniejsze …
- … jak wygląda konkurencja w docelowym miejscu świadczenia usług przez mój salon? Oczywiście jeśli w okolicy istnieją już jakieś gabinety, nie oznacza to, że Twoje marzenia o własnym miałyby lec w gruzach. Jednak 3 salony na jednej ulicy skłaniają do dalszych rozważań, prawda?
Projekt technologiczny - tylko brzmi poważnie
Warto pamiętać o wszelkich wymaganiach BHP, sanitarnych czy prawa budowlanego.
W praktyce nie należy się niczym stresować. To po prostu dwuczęściowy projekt, który dobrze jest przedstawić w najbliższym oddziale sanepidu i poprosić o opinię.
Dlaczego warto to zrobić zanim Twój gabinet kosmetyczny spotka się z kontrolą ze strony służb sanitarnych? Odpowiedź jest prosta: unikniesz ewentualnych kosztów wdrożenia zmian, które przypuszczalnie narzuci sanepid. Projekt technologiczny można wykonać samemu, jednakże warto to zlecić specjalistom i załatwić sprawę raz a dobrze, bez odbijania się od „okienka”. Koszt waha się w granicach 200-400 PLN.
Z twardych wymogów prawnych względem salonu kosmetycznego, naszym zdaniem, warto w szczególności dokładniej zwrócić uwagę na poniższe:
może być wspólne dla wszystkich jego użytkowników i prowadzić z dróg komunikacji ogólnej;
nie może prowadzić przez pomieszczenia nie związane z zakresem wykonywanych usług.
W zakładach kosmetycznych muszą być wydzielone:
pomieszczenia, w których świadczone są usługi wyposażone w umywalki z ciepłą i zimną wodą;
pomieszczenie/miejsce do spożywania posiłków oraz szatnia dla osób zatrudnionych w zakładzie, wyposażona w szafki do przechowywania odzieży własnej i ochronnej.
Ponadto Twój gabinet kosmetyczny musi posiadać wentylację: grawitacyjną, mechaniczno-wywiewną (dotyczy solariów, masaży, natrysków, łaźni), mechaniczną podciśnieniową.
Wymagań czy standardów, jak wyżej, jest zdecydowanie więcej. Po dokładniejsze opisy wraz z formalnymi wymogami odsyłamy Was na strony Ministerstwa Zdrowia czy Rozwoju. Będziecie wiedzieli na pewno jakie warunki musi spełnić Wasz gabinet, żeby uniknąć jakichkolwiek konsekwencji podczas wizyty ze strony sanepidu.
A dla tych, którzy już są dumnymi właścicielami salonu kosmetycznego zostawiamy link do zaktualizowanych wymagań dla branży beauty w okresie pandemii wirusa SARS-CoV-2.
https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/salony-kosmetyczne
Zostawmy w końcu te formalności. Co z samym gabinetem?
Tuż za Twoimi umiejętnościami, wykształceniem czy doświadczeniem, jest to chyba najważniejsza kwestia - wyposażenie salonu kosmetycznego. Właśnie, na czym się skupić i jak w miarę rozsądnie zainwestować w odpowiedni sprzęt?
Spośród setek urządzeń do zabiegów dostępnych na rynku jak wybrać te, które faktycznie mi się przydadzą i w krótkim czasie zwrócą koszty inwestycji w postaci zadowolonych klientów? W tym momencie należy wrócić do listy pytań z początku artykułu. Czy Twój gabinet zamierza specjalizować się w konkretnym typie zabiegów, czy stawiasz na możliwie bogatą i różnorodną ofertę?
Niezależnie czy będziesz pracować w pojedynkę czy zamierzasz zatrudnić pracowników do pomocy, naszym zdaniem, absolutną podstawą wyposażenia każdego salonu kosmetycznego jest:
Na naszej stronie znajdziesz sprzęt i artykuły, dzięki którym w pełni wyposażysz swój gabinet. Chętnie doradzimy i wesprzemy Cię w doborze sprzętu dla Twojego gabinetu.
Na koniec: ustal cennik usług Twojego gabinetu
Dlaczego ten wątek umieściliśmy na końcu artykułu? Bo dopiero w tym momencie, po zarysowaniu biznesplanu, przejściu przez „papierologię”, spełnienie wszystkich wymogów, określenie kosztów wyposażenia Twojego gabinetu, możemy zrobić krok w tył, przyjrzeć się wszystkiemu z odrobiną dystansu, chłodniejszą głową i przejść do równie zimnych kalkulacji.
Widzieliśmy już nie raz, jak biznes z serca i hobby nie przechodził próby rynku. Nie chcemy, aby dodatkowo w tak trudnych czasach, Twój gabinet borykał się ze zbędnymi problemami.
Ustal cenę na podstawie miejsca, w którym prowadzisz swój salon. Zajrzyj do konkurencji, porozmawiaj z klientami, zapytaj na jakich zabiegach im zależy. Dokładnie przejrzyj swoje planowane lub dokonane już inwestycje. Ich koszty muszą się w możliwie krótkim czasie zamortyzować, a Twój salon musi jak najszybciej stać się dochodowym biznesem.
Pod żadnym pozorem nie daj się wciągnąć w wojny cenowe, szczególnie na początku działania gabinetu! Określ ramy czasowe, w których Twoje inwestycje powinny się zwrócić, stale obserwuj bieżące trendy w branży, pomyśl o reklamie w Twojej okolicy lub w formie cyfrowej.
Powodzenia!
Chętnie służymy wsparciem. Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz się dowiedzieć więcej czy po prostu wymienić się doświadczeniami, napisz do nas!